داده کاوی

داده کاوی علمی است برای یافتن اطلاعات مفید از میان انبوهی از داده ها. به عبارت دیگر یافتن اطلاعات مفیدی که مورد نیاز سازمان ها ، شرکت ها و… می باشد تا به وسیله آن، هدف های خود را محقق سازند اما برای این که به درک بهتری از این علم برسیم لازم است با دو مفهوم داده و اطلاعات آشنا شویم که اغلب افراد آن ها راهم معنی می دانند.

 

داده کاوی
 

  • داده

به هر نوع از کاراکترها شامل متن ، عدد، و… داده گویند اما نکته مهم این است که داده ها ممکن است برای انسان قابل فهم نباشند. داده ها سازماندهی منظمی ندارند به سبب همین نمی توان آن ها را به طور مستقیم استفاده نمود.

 

  • اطلاعات

مجموعه ای از داده ها که سازمان دهی شده اند را اطلاعات گویند. در واقع آنچه برای تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار میگیرد اطلاعات است که معمولا برای افراد قابل فهم است. حال با دو تعریف گفته شده متوجه می شوید که یافتن اطلاعات مفید از میان انبوهی از داده ها به چه معناست.
در ادامه به نمونه ای از کاربرد های داده کاوی می پردازیم.

 

داده کاوی در فروشگاه های اینترنتی

داده کاوی در فروشگاه های اینترنتی سبب می شود تا فروشندگان بتوانند از میان داده های انبوهی که تا به حال گمان می کردند بی فایده هستند اطلاعات مناسبی را برای تصمیم گیری های خود بدست آورند. چند نمونه از خدماتی که داده کاوی در اختیار فروشندگان فروشگاه های اینترنتی می گذارد عبارتند از:

 

  • شناسایی مشتریان سود آور:

داده کاوی این امکان را به فروشندگان می دهد تا مشتریانی که برایشان سود بیشتری دارند را شناسایی کنند و سپس برای حفظ آنها تلاش نمایند.

 

  • شناسایی مشتریان وفادار:

این بخش از خدمات بدست آمده از داده کاوی باعث می شود فروشندگان دریابند که مشتریان وفادارشان به چه کالاهایی گرایش دارند یا به عبارت دیگر چه کالاهایی وجود دارد که سبب اعتماد و وفاداری آن ها به فروشگاه شده است.

 

  • بدست آوردن مدل رفتاری مشتری:

با استفاده از اطلاعات بدست آمده از داده کاوی، فروشندگان می توانند مدل رفتاری مشتریان را بدست آورند و با توجه به آن، کالا های فروشگاهشان را فراهم کنند. این موضوع باعث می شود تا خواسته های مشتریان با خصوصیات کالاهای فروشگاه مطابق باشد و به سبب آن تعداد مشتریان افزایش یابد.

 

  • بررسی موفقیت آمیز بودن یا نبودن برنامه بازار یابی:

با استفاده از اطلاعات بدست آمده فروشندگان به صورت واضح می توانند دریابند که آیا برنامه بازاریابی که در نظر گرفته اند به اهدافش رسیده است یا نه؟! با توجه به پاسخی که به این سوال می دهند در مورد تغییر یا ماندگاری برنامه بازاریابی خود تصمیم گیرند.

 

  • پیش بینی میزان فروش محصولات:

داده کاوی این امکان را به فروشندگان می دهد که با تحلیل داده های گذشته و همچنین ارتباط میان داده ها بتوانند روند فروش خود را پیش بینی کنند و متناسب با آن سیاست های فروش خود را تنظیم نمایند.