نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) نوعی نرم افزار است که طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی را پوشش می دهد. این نرم افزار به کسب و کارها کمک می کند تا اطلاعات مشتری و نحوه تعامل با مشتری را مدیریت کنند. CRM نرم افزاری است با هدف مکانیزه کردن فعالیتهای فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش.

می توان چنین گفت که مدیریت ارتباط با مشتری از فعالیتهای بازاریابی که قبل از خرید انجام می شوند تا فروش و فعالیتهای پس از فروش که برای حفظ مشتری و افزایش رضایت وی انجام می شود را در بر می گیرد.

 

 

وظایف نرم افزار CRM:

  • امکان گروه بندی هوشمند روی اطلاعات سرنخ ها و مشتریان با توجه به تعاملات آنها
  • بهینه سازی مهارت های فروش کارمندان
  • بهینه سازی همکاری تیمی در فروش
  • تحلیل و بررسی کارایی تبلیغات
  • بهینه سازی فرآیند های پیگیری
  • مکانیزه سازی و خودکار سازی برخی از فرآیندهای پیگیری
  • و …

 

مزایای نرم افزار CRM عبارتند از:

  • کاهش مشکلات ارتباط با مشتریان
  • ارائه خدمات باکیفیت
  • فراهم کردن شرایط مراجعه مجدد مشتری
  • تمرکز بر ارتباط نزدیک و عمیق با مشتریان
  • صرفه جویی در هزینه های تبلیغات
  • آشنایی بیشتر با نیازها و تمایلات مشتریان
  • بهبود و بهینه سازی ارائه خدمات به مشتریان
  • کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
  • افزایش توانایی های سازمان در جذب و نگهداری مشتری
  • برقراری ارتباطات پرسود با مشتری بر اساس داده های تبدیل شده به اطلاعات و بازاریابی اینترنتی
  • افزایش کمی و کیفی خدمات به مشتریان
  • و…

 

 

مشکلات عدم استفاده از نرم افزار  CRM:

به ذکر چند مورد از مشکلاتی که در اثر نداشتن نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان برای کسب و کار شما پیش می آید می پردازیم:

  • با افزایش تعداد مشتریان مجبور خواهید شد پرسنل و کارکنان بیشتری استخدام کنید تا بتوانند فعالیتهای مرتبط با مشتریان را پیگیری کنند و این یعنی افزایش هزینه و کاهش سود دهی.
  • ترک کار پرسنل و کارکنان برای شما بسیار زیان آور است زیرا تمامی اطلاعات در مورد مشتریانی که با آن فرد مذاکره کرده اند با رفتن آن فرد از بین می رود.
  • زمانی که شما به سوابق مذاکرات خود با مشتریان دسترسی ندارید عمده تصمیم ها بر مبنای احساس و اطلاعات نادرست صورت می گیرد که البته تصمیم های درستی نیستند.
  • و …