مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

داشتن یک وبسایت اینترنتی پایه و اساس شروع یک کسب و کار اینترنتی به شمار می رود، اما بسیاری از افرادی که اطلاعات چندانی در مورد کسب درآمد آنلاین ندارند، لازم است قبل از راه اندازی کسب و کار خود با روش ها و مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا شوند. از آنجایی که وبسایت شما ابزار کسب درآمد شماست، داشتن علم و دانش کافی در این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی داریم مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را برای شما به صورت مختصر و مفید توضیح دهیم.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی-1
 

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی شامل چه مواردی است؟

 

1. داشتن برنامه ای جامع

هر تجارتی قبل از پایه ریزی به یک برنامه جامع و دقیق احتیاج دارد که کسب و کارهای اینترنتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. برنامه ریزی دقیق باید شامل آنالیز بازار، شناسایی رقبا، شناخت نقاط قوت و ضعف آنها، چگونگی سرمایه‌گذاری برای ارائه محصولات، مشخص کردن ویژگی کلیدی برای ایجاد تمایز و برتری، …  باشد.

 

2. طرح ریزی کسب و کار

بعد از برنامه ریزی تجاری، نوبت طرح ریزی آن فرا می رسد. یک طرح تجاری هوشمندانه‌ به شما کمک می‌کند تا با ارزیابی وضعیت فعلی، درباره عناصر کلیدی مسیر کسب و کار خود فکر کنید تا فرآیند تصمیم گیری را به طور مستمر تقویت کنید.

 

3. ثبت دامنه و راه اندازی وبسایت

ابتدا نیاز به انتخاب یک دامنه مناسب است که از قبل کسی آن را خریداری نکرده باشد. انتخاب دامنه ای که آزاد باشد شاید کمی زمان ببرد اما مرحله ای مهم به شمار می آید.
پس از آن نیاز است تا وب سایت خود را راه اندازی و به دنیای پر از فرصت اینترنت ورود کنید.

 

4. مشخص کردن محصولات مورد نظر جهت فروش

در این قسمت از مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی، شما باید لیستی از محصولاتی که می خواهید به فروش برسانید را تهیه نمایید. توصیه می شود روی محصولات و خدماتی دست بگذارید که جز علائق و توانمندی های شما می باشد زیرا همین علاقه و توانایی که در شما وجود دارد می تواند زمینه ساز موفقیت شما در این عرصه شود.

 

5. شناسایی مشتریان هدف

برای این که استراتژی های بازاریابی و فروش شما اثربخشی خود را پیدا کند نیاز است تا به طور دقیق و ریزبینانه مشتریان خود را شناسایی کنید. بایستی مطلع باشید که معمولا مشتریان شما از کدام قشر هستند؟ مرد ها یا زن ها؟ جوانان یا افراد پا به سن گذاشته؟ افراد تحصیل کرده یا کم سواد؟ …. مجموعه ای از این اطلاعات، و به کارگیری آن ها در کسب و کار خود موجب می شود تا مشتریانتان رضایت بیشتری پیدا کنند.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی-2
 

6. تعیین روش های پرداخت برای مشتریان

زمانی که مشتریان می خواهند محصولات شما را خریداری کنند، تمایل دارند گزینه های بیشتری برای پرداخت هزینه در اختیارشان قرار گیرد. می توانید دو مورد بسیار متداول را به آن ها پیشنهاد کنید : پرداخت آنلاین از طریق درگاه های بانکی، پرداخت هزینه در محل
برای در اختیار داشتن درگاه بانکی، نیاز است تا مجوز اینترنتی فروشگاه خود را دریافت کنید. این مجوز تحت عنوان << ای نماد >>مطرح است و به معنای نماد اعتماد الکترونیک است.
بعد از دریافت ای نماد نیز می توانید آن را در وب سایت خود قرار دهید تا اعتماد افراد را به خود جلب نمائید.

 

7. بکار گیری روش های دیجیتال مارکتینگ

به فرایند بازاریابی و جذب مشتری در بستراینترنت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می گویند. در بازاریابی اینترنتی از تکنیک های مختلفی استفاده می شود تا کاربران را به سمت وب سایت شما هدایت و آن ها را  ترغیب به خرید نمایند.

 

8. افزایش بهره وری وبسایت با تکنیک های سئو

موتورهای جستجو نقشی حیاتی در افزایش بازدید وبسایت شما دارند. برای اینکه نزد موتور های جستجویی مانند گوگل، بینگ، یاهو و … محبوب شوید باید یک سری از آیتم ها را در وبسایت خود استفاده و از یک سری دیگر صرف نظر کنید .